Uudet haasteet ovat innostaneet Karoliinaa

Karoliina on kulkenut urapolkua mallikkaasti eteenpäin johtajaksi asti.

Lännen Palveluyhtiöt / Uudet haasteet ovat innostaneet Karoliinaa

Asiakaspäällikkö Karoliina Stenvik on malliesimerkki Lännen Palveluyhtiöiden tarjoaman urapolun kulkijasta askel askeleelta kohti aina vain haasteellisempia ja vaativampia tehtäviä.

Karoliina tuli Virontörmän Lämmön palvelukseen kiinteistösihteeriksi 2000-luvun alussa. Aluksi hän hoiti arjen rutiineja, kuten työmääräinten tekoa, avainhallintaa ja puhelinvaihteen päivystystä. Melko pian Karoliina siirtyi isännöinnin kiinteistösihteeriksi ja alkoi tehdä vastikevalvontaa, laskutusta ja pikku hiljaa myös kirjanpitoa ja osakemerkintöjä.

– Tässä roolissa olin vuoteen 2007, jolloin jäin ensimmäisen kerran äitiyslomalle, Karoliina muistelee.

Samaan tehtävään hän palasi hoitovapaalta pari vuotta myöhemmin. Vuoden 2010 alusta vastuu taas kasvoi ja Karoliinasta tuli asiakaspalvelun esimies. Tehtävää hän ehti hoitaa vain puolisen vuotta ennen kuin edessä oli uusi iloinen perhetapahtuma.

Jälkimmäisen hoitovapaan ollessa loppumetreillä Lännen Palveluyhtiöiden toimitusjohtaja Harri Järvenpää kyseli Karoliinan ajatuksia täysin uudesta roolista asiakaspäällikkönä. Tehtävä edellytti aluksi vankkaa perehtymistä asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa. Myös omat prosessit piti opetella läpikotaisin, sillä kuuluuhan Karoliinan tehtäviin muun muassa tarjouslaskenta sekä huolto-ohjelmien suunnittelu.

Tammikuussa 2016 Karoliina aloitti rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriopinnot TAMK:ssa. Aiemman taloushallinnon tradenomikoulutuksensa tueksi hän kaipasi vahvistusta tekniseen tietämykseensä. Vaikka monimuoto-opiskeluna työn ohessa suoritettu tutkinto oli työläs ja varsinkin ajankäytöllisesti vaativa, jo joulukuussa 2019 Lännen toimistolla kahviteltiin Karoliinan valmistumisen kunniaksi.

– Sain uusia valmiuksia ja ymmärrykseni rakennusalasta kokonaisuutena kasvoi. Itselläni ei ole minkään valtakunnan taustaa rakentamisesta, joten kaikki siihen liittyvä oli vierasta. Uuden oppiminen oli tosi mielenkiintoista. Ja talon sisältähän asiantuntemusta löytyi tueksi vaikeimmilla hetkillä, Karoliina kiittelee.

Opinnäytetyössään Karoliina Stenvik käsitteli kiinteistöpalveluja talonrakennushankkeessa eli miten rakennuksen ylläpito, huolto ja hallinnointi huomioidaan jo rakennusta suunniteltaessa. Karoliinalle aihe on sydämen asia, sillä räätälöidessään huoltoa taloyhtiöille hän näkee joskus suoranaisia suunnitteluvirheitä.

2020-luvun aluksi Lännen Palveluyhtiöissä on ryhdytty valmistelemaan uuden kiinteistöjen elinkaaren hallintaan erikoistuneen asiantuntijayksikön perustamista. Karoliina johtaa yksikön suunnittelua.

– Asiakastarpeet ohjaavat yksikön rakentamista ja palveluiden tuotteistamista. Yksi painotuksista on varmasti taloyhtiöiden tukeminen kiinteistöpalvelujen hankinnassa. Ammattilaisten tekemille siivous- ja huolto-ohjelmille, oikein laadituille kilpailuasiakirjoille ja laskentaosaamiselle on kysyntää.